سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مزرعه آفتابگردان


ساعت 2:6 صبح یکشنبه 87/11/13

اگر فلسفه اسلامی بخواهد به حل معضلات و مسائل اجتماعی ، اقتصادی و غیره بپردازد ، به نظر می رسد غربی ها بهتر به آنها توجّه داشته اند ؛ اما جنبه دیگری از وجود انسان هست که بدان توجه نشده و فلسفه اسلامی در آنجا سخن زیادی برای گفتن دارد . آیا انسان باید نسبت به این جنبه وجودی خویش ناآگاه و بی توجه بماند ؟ اگر پاسخ مثبت بود ، امروزه تمدن غرب با همه پیشرفت های علمی و تکنولوژیک خود را بیمار نمی دانست .

 انسان امروز دنیای خود را آباد کرده اما هنوز در جنبه نفسانی خود با مشکلات زیادی مواجه است . بنابراین جنبه معنوی انسان ، مسئله بسیار مهمی است و توجه به آن باید از راههای مختلفی چون دین ، عرفان ، عقل و شهود صورت گیرد .

امروزه دعواهای اساسی فلسفه غرب در همه وجوه آن یافت می شود ؛ از مسئله شناخت گرفته تا ایمــان . اینجاست که فلسفه اسلامی وارد می شود و به بیان مَنظَر خاص خودش می پردازد . حال اینکه کدام منظر درست است ، محل مناقشه است و این نشان می دهد که بر اثر این مسائل از آغاز فلسفه تا کنون اختلاف نظر بوده است و شاید هم هیچ وقت حل نشود . در مجموع تمام فلسفه ها و فیلسوفانی که برای تسهیل فهم انسان از هستی و آسان تر کردن تحمل زندگی این دنیا و تحصیل یک نوع سعادت کوشیده اند ، در نوع خود ارزشمندند . لذا نمی توان گفت که مثلاً امروزه باید فلسفه اسلامی را کنار بگذاریم ، نَه ، هر کدام در سر جای خود حرفی برای گفتن دارند .

بنابراین فلسفه اسلامی در آن بخش هایی که مربوط به حقایق ماورای طبیعی عالَم می شود ، همچنان می تواند در جهان امروز مطرح باشد ، چرا که انسان امروز هنوز نیازمند معنویت و در پی ساحتی دیگر ، جدای از مادیّت است .

حال اینکه فلسفه اسلامی چگونه و با چه زبانی باید این مسائل بنیادین را برای بشر امروز باز گوید ، خود نیازمند تأمل بیشتری است . در واقع امروزه فلسفه اسلامی باید زبان مناسب بیان این امر را پیدا کند .

 گردآوری : میلاد کاظمی راد

 



  • کلمات کلیدی : اسلام
  • ¤ نویسنده: میلاد کاظمی راد

    نوشته های دیگران ( )

    خانه
    وررود به مدیریت
    پست الکترونیک
    مشخصات من
     RSS 
     Atom 

    :: بازدید امروز ::
    1
    :: بازدید دیروز ::
    0
    :: کل بازدیدها ::
    11254

    :: درباره من ::

    مزرعه   آفتابگردان

    میلاد کاظمی راد
    هسته فرهنگی جهادگران انقلاب اسلامی

    مزرعه   آفتابگردان

    :: دسته بندی یادداشت ها::

    ارسطو . اسلام . افراط . امام حسین (ع) . انسان . تفریط . جهاد . حسین . حکمت . دین . عاشورا . فلسفه . کاظمی راد . لبیک . مدارا . نبرد حق و باطل . نفس .

    :: لینک دوستان من::

    هسته فرهنگی جهادگران انقلاب اسلامی
    قلمیار
    داوود اکبری
    اکبر قلندر